GÜNLÜK HAYATTA VİTAMİNLER

Vitamin, Latince hayat anlamına gelen ‘’ vita ‘’ sözcüğünden geliyor. İlk defa Polonyalı biyokimyacı Casimir Funk tarafından 1912’ de kullanılmış. İsminden de anlaşılacağı gibi vitaminler yaşamın devamı için olmazsa olmaz bileşikler.

Beslenme ile almış olduğumuz gıdaların vücutta enerjiye dönüşmesi için gereken kimyasal reaksiyonlarda görev alıyorlar. Aslında tamda şu oluyor; vücudumuz yediğimiz besinleri olması gerektiği gibi kullanabilmesi için vitaminlere ihtiyaç duyuyor.

Vitaminler temel olarak iki kısımda sınıflandırılıyor;

Suda eriyen vitaminler; vücudumuzda depolanmazlar ve günlük olarak alınması gerekmektedir.

( C vitamini ve B vitaminleri gibi ). Vücut sıvıları ile çözülebilen ve idrar ile vücuttan atılan bu vitaminler günlük olarak tüketilmelidir.

Yağda eriyen vitaminler; vücutta depolanabilirler. ( A, D, E ve K vitaminleri ) Karaciğerde ve vücudun diğer dokularında uzun süre ile depolanabilirler.

Vitaminler havaya, ısıya, ışığa ve kimyasal maddelere karşı aşırı duralı ve savunmasızdırlar. Bu nedenle vitamin kompleksleri açıldıklarında kısa sürede tüketilmelidir.

Dengeli ve yeterli beslenme yapıldığında vücudumuzun vitamin ihtiyacı karşılanabilse de bazı durumlarda; çocuklarda, büyüme çağı, ergenlik dönemi, gebelik ve emzirme dönemi, menopoz, yaşlılık ve hatta günlük beslenme alışkanlıkları ile vitamin ihtiyacının tam olarak karşılanması mümkün olmadığı için ilave vitamin desteğine ihtiyaç duyulmaktadır.

Hangi Vitamin Ne işe yarar;

A Vitamini; Vücutta üretilmeyen ve vücuda alındıktan sonra depolanabilen organik bir bileşiktir. A vitamini bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklara karşı vücut direncini artırır. Göz hastalıklarının oluşumunu engelleyerek görme fonksiyonlarını iyileştirir. A vitamini cilt hücrelerinin yenilenmesinde görev yaparak yara iyileşme sürecini hızlandırır. Ayrıca A vitamini kötü huylu hücre oluşumunu baskılayarak akciğer, prostat, göğüs, yumurtalık, mesane ve cilt kanserine yakalanma riskini azaltmaktadır.

B Vitamini; Birçok alt vitaminden oluşan organik bir bileşiktir. B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 ve B12 vitaminlerinden oluşur. B vitaminleri suda çözünen vitamin grubunda olduğu için vücutta depolanmaz ve günlük olarak alınması gerekmektedir. Vücudun enerji üretiminde görev alır ve sinir sistemi sağlığının devamı için gereklidir. Eksikliğinde yorgunluk, huysuzluk, hafıza problemleri, konsatrasyon güçlüğü görülmektedir.

C Vitamini;  Suda çözünebilen vitamin grubundadır. Güçlü bir antioksidan olarak bilinir. C vitamini soğuk algınlığı ve gribe karşı etkilidir. İskorbüt hastalığını engeller. Ayrıca C vitamini kan basıncını dengeler. Kan damarları üzerine olumlu etkisi bulunmaktadır. Katarak oluşumunu da engelleyen C vitamini bağışıklık sistemini güçlendirir.

D Vitamini; Güneş ışığı ile vücut tarafından üretilen aynı zamanda da gıdalar ile alınabilen organik bir bileşiktir. D vitamini kemik gelişimi üzerinde etkilidir. Vücutta fosfat ve kalsiyum dengesini oluşturur. Kalsiyum emilimine yardımcı olarak damar sağlığının korunmasını sağlar.

 

 

E Vitamini; Vücut metabolizma sağlığı için en önemli organik bileşikler arasında yer almaktadır. Kan basıncını düşürür, kolesterolü dengeler, damarları güçlendirir, bağışıklık sistemini kuvvetlendirir. E vitamini cildi nemlendirir ve yaşlılık belirtilerinin yavaşlamasını sağlar. Kasları güçlendirir kan akışısın hızlandırarak yorgunluğun azaltılmasını sağlar. Hamilelik döneminde fetüsün beyin ve sinir gelişimini destekler.

K Vitamini;  Kanın pıhtılaşması ve kemik sağlığı gibi birçok metabolik olaylarda etkili olmaktadır. K vitamini ile yapılan bilimsel çalışmalar Kanser hücrelerini yok ettiğini ve kanser oluşum riskini düşürdüğünü ortaya koymuştur. Kemik erimesini önleyen K vitamini özellikle menopoz döneminde kadınlarda kemikleri güçlendirmektedir. Pıhtılaşmayı sağladığı için kan kaybının azalması ve yaraların iyileşmesinde önemli bir role sahiptir. Kalp krizi riskini azaltır. Aynı zamanda K vitamini sinir sistemi sağlığını koruyarak beyin fonksiyonlarının güçlü kalmasını sağlamaktadır.