HANGİ VİTAMİN NE İŞE YARAR, HANGİ BESİNLERDE BULUNUR?

Sağlıklı bir yaşamın devamı için beslenmemize dikkat etmeli, hazır ve zararlı besinlerden uzak durmalı ve yeterince vitamin ve mineral alımına dikkat etmeliyiz. Hangi vitamin veya mineralin ne kadar alınması gerektiği kişiden kişiye ve vücudun gereksinimlerine göre değişiklik göstermektedir.

A Vitamini;

Özellikle görme fonksiyonu üzerine olumlu etkilerini bildiğimiz A vitamini; vücut direncini artırır, büyüme, üreme, kemik ve diş gelişiminde önemli rol oynar. Cilt, tırnaklar ve saçların sağlıklı kalmasına yardımcı olur.

Havuç, kabak, Patates, Ispanak, Maydanoz, Pırasa, bezelye ve karpuz gibi bitkisel gıdalarda, Süt, Yumurta, Tereyağı, Peynir, Balık yağı, Karaciğer gibi hayvansal gıdalarda bulunur.

C Vitamini;

Hepimizin en çok bildiği vitaminler arasında ilk sırada yer alan C vitamini vücudumuz tarafından üretilemez ve dışarıdan alınması gerekmektedir. C vitamini bağışıklık sisteminin güçlenmesine katkıda bulunur. Kansızlığı önlemede etkili olan C vitamini ciltte yara ve yanıkların iyileşme sürecini hızlandırır. C vitamini takviyesi soğuk algınlığı ve gripte hastalığı hızlı atlatmamızı ve hastalığın oluşturduğu olumsuz etkileri daha hafif hissetmemizi sağlar. Yorgunluk ve bitkinliği giderir. Sigara içenlerin mutlaka C vitamini alması gerekir.

Turunçgillerde bol miktarda bulunduğu bilinen C vitamini aynı zamanda Kivi, Yeşil Biber, Brokoli, Kuşburnu ve Maydanoz da bol miktarda bulunmaktadır.

D Vitamini;

Kemiklerin ihtiyaç duyduğu Kalsiyum ve fosforun alınmasını sağlayan D vitamini Güneş ışınları ile vücutta aktifleşmektedir. En önemli D vitamini kaynağı güneştir. Uzmanlar vücut için gerekli D vitaminini sağlamak amacıyla günde 20 dakika güneşlenme önermektedirler.

B Vitamini;

Vücudumuzda depolanmayan B vitaminleri günlük olarak alınması gereken vitaminlerdendir. Enerji üretiminde görevlidirler. Eğer yorgunluk, halsizlik, uykusuzluk, konsantrasyon zorluğu hissediyorsanız B vitamini desteğine ihtiyacınız var demektir.B12 vitamini beyin ve sinir sistemi fonksiyonlarının devam etmesinde çok önemlidir. Bağışıklık sistemini güçlendirir ve hastalık sürecinin hızlı atlatılmasını sağlar.

Kırmızı et, balık, yumurta, süt, peynir, midye, istiridye gibi kabuklu deniz canlıları B12 vitamin kaynağıdır.

E Vitamini;

Güçlü bir antioksidan olarak bildiğimiz E vitamini vücudumuzda toksin maddelerin etkisini azaltır. Hücre yenilenmesini sağlar, yaşlılığa bağlı cilt ve hafıza sorunlarını azaltılmasına yardımcı olur. Kan dolaşımını güçlendirir. E vitamini eksikliğinde kansızlık, sindirim sistemi rahatsızlıkları görülebilir, kalp hastalıkları riski artar. E vitamini kolesterolü dengeler, hastalık gelişimini önler, cildi onarır, fiziksel dayanıklılığı ve kas gücünü artırır.

E vitamini bitkisel yağlar, avokado, ıspanak, ceviz, fındık ve baden gibi yağlı kuruyemişler, ay çekirdeği, buğday ve fıstık ta bulunmaktadır.